05.01.2021

Lanová dráha na Petřín slaví 130 let. Dočká se nákladné rekonstrukce

Praha společně s dopravním podnikem (DPP) plánuje v následujících letech výměnu tratě i vozů lanovky na Petřín. Stávající infrastruktura by totiž podle diagnostických studií mohla do čtyř až pěti let dosloužit. Frekventovaná trať, která za běžných podmínek ročně přepraví více než 2 miliony cestujících, slouží již 35 let. Rekonstrukce by měla trvat osm měsíců a vyjít na 210 milionů.

 

S opravami, které budou trvat přibližně šest až osm měsíců, by se podle vedení města mohlo začít nejdříve v roce 2023. Po tu dobu bude lanovka mimo provoz. První cestující by se mohli na petřínský vršek znovu projet ještě ke konci roku 2023.
Hlavním důvodem oprav je podle vedoucího provozu tramvají DPP Petra Hloha dožité drážní těleso. To pochází ještě z roku 1985, kdy byla lanovka opětovně uvedena do provozu. „Z drážního tělesa se nám v podstatě uvolňují pražce a je potřeba udělat celé podloží a zároveň s tím odvodnění, abychom to celé stabilizovali,” popsal Hloh.

Problém podle Hloha není jen v opotřebení, ale v samotném umístění lanovky.  „Celý vrch Petřína ujíždí o milimetry ročně směrem na Újezd a k Švédskému velvyslanectví,” vysvětlil.
Základní systém lanovky, který v průběhu let prošel modernizací a digitalizací, však zůstane stejný. Její pohon totiž pochází z roku 1931 a je památkově chráněný.
 
Dosluhuje, nebezpečí pro cestující ale nehrozí
I když podle vedení města je bezpečnost lanovky pro cestující stále zajištěná, podle diagnostické studie z roku 2018, na které se podíleli odborníci z ČVUT, je její životnost v současném stavu přibližně jen další čtyři až pět let.
Během rekonstrukce by se lanovka měla dočkat i nových vozů. Soutěž na jejich podobu plánuje Magistrát vypsat do konce tohoto roku. „Budou úplně nové, nebude na nich nic původního. Záměrem Magistrátu je vybrat osobitý design pro Prahu,” uvedl Hloh. Podoba současných vozů je ještě z 80. let, samotné rámy vozů pak byly podle Hloha vyrobeny už v roce 1931 pro tehdejší provoz lanovky.

S jejich výměnou dojde i ke změně způsobu brzdění. „Z takzvaného brzdění na lano přejdeme na brzdění na kolejnici,“ vysvětlil Hloh s tím, že původní zabezpečovací systém se dnes už nevyrábí. Nové brzdy by také měly umožnit lepší odvodňování a levnější a rychlejší údržbu.

Poprvé vyjela před 130 lety
Cílem města je také u vozů zvýšit kapacitu přepravy. „Maximální kapacita v hlavních turistických sezonách je okolo 2 milionů osob ročně. Jeden vůz má kapacitu sto osob. To bychom chtěli do budoucna navýšit podle toho, co nám dovolí památkově chráněný pohon a zároveň nástupiště,” dodal náměstek primátora pro dopravu Adam Schienherr (Praha sobě).
Letos v červenci oslaví lanovka, která je dlouhá 510 metrů, 130 let od zahájení provozu. Její první odstávku zapříčinila první světová válka. Cestující pak lanovka vozila i v letech 1932 až 1965, kdy byla poničena po sesuvech půdy. Současný provoz již jako součást systému pražské MHD byl zahájen v roce 1985.

Mimo provoz byla lanová dráha na Petřín naposledy sedm měsíců, a to mezi lety 2015 a 2016, kdy probíhala rekonstrukce prostřední stanice Nebozízek a jejího přilehlého mostu.

Zdroj: www.novinky.cz